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米国チャータースクールの躍進

アメリカのチャータースクールの歴史はミネソタ州から始まる。1991年に法案が成立し、翌年に米国初のチャータースクールが開校する。公設民営型のこの公立校は州や学区によって認可され、設立後は計画通りに教育成果が挙がっているかどうかを評価される代わりに、様々な規制が免除される。そのため、独自の教育理念やカリキュラムを制定でき、かつ教員の採用・考課にも自由度が高まり、従来の公立校の荒廃に不満が高まっていた家庭の期待を集めることとなった。

その動きは他州にも広がり、同1992年にはカリフォルニア州でも法案が成立。以降全米に波及し現在は合計4,000校以上のチャータースクールに120万人以上の生徒が通っている。(州別集計)そして、教育再生を重点政策の一つに掲げるオバマ政権になり、チャータースクールへの注目はさらに高まっていると言える。昨年の議会演説の中でも教育予算の項目に触れ、以下のように述べている。(演説原稿



The third challenge we must address is the urgent need to expand the promise of education in America. In a global economy where the most valuable skill you can sell is your knowledge, a good education is no longer just a pathway to opportunity – it is a pre-requisite.
 (中略)
Already, we have made an historic investment in education through the economic recovery plan.(中略)But we know that our schools don’t just need more resources. They need more reform. That is why this budget creates new incentives for teacher performance; pathways for advancement, and rewards for success. We’ll invest in innovative programs that are already helping schools meet high standards and close achievement gaps. And we will expand our commitment to charter schools.



オバマは、その具体的なコミットメントについても、チャータースクール批判の先鋒である教員組合との対決姿勢を明確にしつつ、予算面・内容面ともに拡充させていく方針を表明している。(以下NYTimes記事

His proposals reflected his party’s belief that education at all levels was underfinanced in the Bush years and that reform should encompass more than demands that schools show improved test scores. But they also showed a willingness to challenge teachers’ unions and public school systems, and to continue to demand more accountability.

The president said it was time to erase limits on the number of charter schools, which his administration calls “laboratories of innovation,” while closing those that are not working. He said 26 states and the District of Columbia now had caps. Teachers’ unions have opposed charter schools in some places, saying they take away financing for public schools, while supporting them in others.

Putting limits on charter schools, even in places where they are performing well, “isn’t good for our children, our economy or our country,” Mr. Obama said.

In his recent budget message, he said that he hoped to double financing for charter schools eventually, another campaign promise, and that the Department of Education would help create “new, high-quality charter schools” while supporting the closing of those guilty of “chronic underperformance.”



さて、これだけの期待を一身に背負うチャータースクール。実際のところ学力向上という点ではどれだけの成果が挙がっているのか、というのは、政策面においてもそして Labor economics の観点からも興味深く、実際に近年論文が相次いでいる分野でもある。次回その中からいくつか紹介したいと思う。



2010/07/21(水) | Education | トラックバック(0) | コメント(0)

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